Om Bilcom AutoGaranti

Bilcom AutoGaranti administrerer bilgarantier for danske bilforhandlere og udvikler løbende nye garanti-løsninger, som sikrer bilkunderne mod at stå alene med store uforudsete værkstedsregninger. Bilcom AutoGaranti har udviklet Safe®Basic™ og Safe®Plus™, som autoriserede bilforhandlere kan sælge i tilknytning til salg af brugte biler.

Garantiernes løbetid er op til 24 måneder / 50.000 km., og garantierne skal tilkøbes hos bilforhandleren i forbindelse med bilkøbet.

Safe®Basic™ og Safe®Plus™ garantier administreres af Bilcom AutoGaranti på vegne af forhandleren. Bilejeren modtager et garanti-certifikat til dokumentation for garantien.

I tilfælde af skade/nedbrud på bilen skadesbehandler Bilcom AutoGaranti sagen og træffer afgørelse, om hvorvidt skaden er dækket af garantiens bestemmelser. Som udgangspunkt skal skaden udbedres hos den forhandler, som solgte bilen med garanti-certifikat, men bilforhandleren har mulighed for at henvise reparation til andet værksked, såfremt det er hensigtsmæssigt og sikrer en bedre eller hurtigere reparation af bilen.

Bilforhandlere, som er autoriserede til at udstede Safe®Basic™ og Safe®Plus™ garantier, er forpligtiget til at efterleve Bilcom AutoGaranti´s beslutninger om erstatning. 

Stor forskel på reklamationsret og garanti

Mange kunder har svært ved at skelne mellem garanti og reklamationsret.  Reklamationsret betyder, at man kan klage over fejl og mangler, som bilen havde på købstidspunktet, mens reklamationsretten dækker ikke efterfølgende opståede skader. Det forklares lettest ved et eksempel: Er en motor eksempelvis fejlfri på købstidspunktet, men springer tandremmen 5 måneder efter købet, er en sådan skade ikke omfatet af reklamationsretten, idet bilen var fejlfri på købstidspunktet. Derfor står bilejeren alene med værkstedsregningen på udskiftning af motor. Havde bilejeren tilkøbt Safe®Basic™ eller Safe®Plus™ garanti sammen med bilen, ville bilens motor være omfattet af garantien uanset om årsagen til motorskaden. Der er således stor forskel på garanti og reklamationsret. For bilkøber er det oftest en god ide at kræve, at bilen er nysynet ved køb, således at synshallen har tjekket bilens stand og sikkerhedsudstyr ved købet. Hermed udgår køber bevismæssig usikerhed om, hvorvidt en mangel var tilstede på købstidspunktet eller ej, og fejl kan kræves udbedret i forbindelse med købet. Udover synsrapport, kan man som bilkøber også spørge, om bilen kan leveres med en brugtvognsattest. Brugtvognsattesten er mere omfattende end et bilsyn, idet den også medtager forhold, som ikke er vigtige for sikkerheden, for eksempel fejl på bilens elektronik, interiør og lak.

Safe®Basic™ eller Safe®Plus™ - for en sikkerheds skyld

Bilkøb er en stor beslutning, og ofte står man som køber med bekymringen for, at der opstår svigt i de dyre tekniske dele som motor, turbo og gearkasse.

Store udgifter til bilreparationer kan hurtigt vælte privatøkonomien, og derfor har de fleste bilkøbere et ønske om garanti udover den reklamationsret, man som forbruger har efter købeloven.

Vi anbefaler tilkøb af Safe®Basic™ eller Safe®Plus™ Tryghedsgaranti, hvis du vil undgå at stå alene med regningen, hvis uheldet er ude. 

Ring til os

Har du spørgsmål, så ring til os på telefon 98134200.

Vores telefoner er åbne alle hverdage. 

Bilcom AutoGaranti

Vesterå 1
DK-9000 Aalborg
CVR 35144811
kundeservice @ bilcom.dk